Pengalaman aku berkulit hitam

Hai, hai, hai!
Korang mesti baca blog ni sebab nak putih kan? Or.. korang sesaja nak membawang macam mana aku boleh putih? Haha
Let me tell you about this first. First of all, kulit aku TAK PUTIH PON. Second, kulit aku dulu gelap sampai pernah dihina dan selalu dipandang rendah. Ini cerita benar, aku dulu sekolah kat sekolah cina masa sekolah rendah. Korang tahu je kan kalau dah semua putih, tetiba muncul yang gelap sikit, yang gelap sikit tu lah yang orang tak pandang.
Huhu.. puas aku dari dulu cari cara macam mana nak putih. Dari beras, telur, kunyit, kentang sampailah ke pisang aku guna buat mask. Katanya boleh putihkan kulit. Hmm hampeh. Tapi ok lah, kesan yang aku dapat is aku tak ada jerawat. Kalau muncul pun dalam bentuk biji air kecil gitu. Dan kalau aku pecahkan pun tak ada apa-apa yang berlaku (merebak dan sebagainya)
Tapi makin aku menginjak dewasa ni, makin sibuk aku dibuatnya. Nak kena buat ini, buat itu, study, balik rumah buat kerja. Dengan kawad kaki yang aku join dulu sebab minat sangat nak masuk. Haih.. kesannya dekat kulit aku jugaklah. Kering, kusam, gelap macam dayang senandung (cerah sikit actually). Tapi apapun, disebabkan kulit aku gelap, kat sekolah menengah yang rata-ratanya pelajar melayu pun pandang rendahkan aku. Haih.. tu belum citer aku berkawan dengan kawan aku yang putih keturunan bidayuh tu. Aku okay je berkawan dengan dia. Orangnya lembut, baik. Aku suka! Cuma tulah.. orang selalu lebih pandang dia dari aku. Kalau dia jalan orang kata macam model. Aku jalan macam gangster. Apa entah diorang ni. Aku tak kisah sangat pasal tu. Sebab dalam diam aku pun sebenarnya kesian dengan dia. Disebabkan kulit dia putih sangat, dia tak boleh kena panas. Even panas dalam rumah pun dia tak boleh tahan. Lepastu kalau hujan, memang dia tak boleh duduk diam. Mesti pergi tandas sebab sejuk sangat (perlu aku cerita detail sangat ke apa yang dia buat kan tandas tu?). And third, dia cepat sakit. Means like kalau kau demam, esok dia terus demam. Kalau kau batuk, esok dia terus batuk ataupun waktu tu jugak dia boleh dijangkiti. Senang cakap antibody dia lemah la. Maybe sebab kurang melanin. Haha ada kene mengena ke melanin dengan antibodi? Aku rasa ada. Sebab dulu aku susah jugaklah nak sakit. Setahun sekali je demam. Kira ok lah. Ada sekali tu. Pagi demam, tengahari dah elok. Mostly yang aku tengok sampai sekarang. SAMPAI UMUR AKU DAH NAK 20 TAHUN NI. Kalau yang berkulit putih ni senang sangat kena jangkit penyakit. And kalau dah berjangkit tu, mengalahkan orang yang bagi penyakit tu. Contohnya macam, kawan aku sorang ni, pernah demam lebih 7 hari. Di hari yang ke-8 aku ingat dia dah baik bila datang sekolah. Rupenya masih pening-pening lagi. Masa tu lah aku belajar (ohh.. macam ni rupanya demam lama-lama) kesian tengok!


Kan dah cakap, yang aku tak kisah pun berkulit hitam ke, coklat ke, sawo matang ke, putih langsat ke.. tapi bila orang asyik mengata je, lama-lama down lah jugak aku. Dengan keluar produk qu puteh pada tahun 2015 tak silap aku. Dengan kawan aku yang dah putih makan qu puteh tu makin putih tapi jerawat dia tak hilang pun. Dengan orang Malaysia yang racis tapi dia kata tidak tu. Haih.. teringin la jugak nak putih. Tapi tak mampu. Benda-benda pemutih ni kan rata-rata harganya mahal. So aku tak pakai dulu time tu. Lagipun masa tu aku sekolah lagi. So simpan je lah hasrat aku nak putih.
Habis je paper STPM yang last tu, aku teruskan azam aku. Hah, ni yang bagusnya pasal aku.. haha (NEVER GIVE UP!) Ni prinsip hidup aku sebenarnya. Orang kata kalau dah minat tu, tak boleh dihalang! (Bersemangat bunyinya..)
So aku pun google, cari apa-apa cara yang boleh putihkan muka. Dari A sampai Z. Dari organik sampailah chemical. Semua aku dah tahu. Yang putih tak sampai seminggu tu, biasanya chemical lah kan. Artis-artis hollywood yang pakai produk pemutih pun aku tahu. ^^ (Macam mana lah aku boleh terjebak ke hollywood ni) Yang artis Malaysia pun tak kurangnya cerita mereka di internet. So dalam aku cari mencari produk yang berkesan. Aku jumpalah perkataan "glutathione" yang digunakan sebagai bahan memutihkan kulit dalam kebanyakkan produk di Malaysia ni.

So, first produk pemutih yang aku gunakan ialah Total image whita glo L-glutathione 400mg yang kononnya mampu mencerahkan kulit seperti SALJI. Tapi produk ni agak pricey jugaklah. Masa aku beli RM100++ dapat kupon RM20 sebab masa tu laman web ni tengah buat promo sale bulan 10. Kesannya pulak lambat. Atleast I need 6-8 box macam tu baru boleh nampak effect yang diinginkan. Huhu dah la pricey. Pastu aku ni jenis tak suka makan ubat. Like seriously rasa ubat dia tu sampai dah minum air banyak pun masih ada aura dia tu kat mulut. So after 15 biji. I just stop right there. Yang lebih tu I campur dengan putih telur buat mask je. Haha.. ni masih ada lagi beberapa biji aku simpan. Haha.. tu pun bau dia masih kuat menusuk ke kalbu time pakai mask tu. And yang korang kena tahu! Atau WAJIB BUAT ialah.. time makan supplement ni, tak kisah lah jenis apa pun, korang kene minum paling kurang 2 liter air masak/air mineral setiap hari. (Kalau tak benda tu akan tersekat di buah pinggang korang and lepastu jadi batu karang lebih teruk, korang menghidap penyakit ginjal then kene dialisis) perit weh kesan dia. MINUM AIR BANYAK-BANYAK okay!
Second produk pemutih yang aku cuba ialah Carmela whitening soap. Carmela whitening soap ni pun agak pricey, tapi sebab nak PUTIH kan..
Sebenarnya.. masa aku tengah tunggu gluta aku tu dihantar sampai ke depan rumah oleh abang posmen hensem tu. Masih desperate lagi cari produk yang boleh putihkan kulit ni. Kalau tak putih pun tak pe. Janji cerah sikit. Ni orang tengok muka aku pun dah benci. Memang kenelah aku cerahkan sikit bagi nampak yang muka aku comel sebenarnya! So adik akulah time tu, mencelah kat tepi laptop tu. Pastu dia taip ape tah. Masuk kat youtube, keluar muka uqasha senrose. Ohh time tu lah baru aku tahu yang uqasha putih sebab sabun tu. Tertanya-tanya jugak macam mana dia boleh putih sampai macam tu. Dengan pipi kemerah-merahkan tu. Haha ^_^ i like! Aku memang fans dia dari dulu pun. So perasaan nampak artis kesayangan berubah jadi lawa (dari kulit gelap dulu) tu aku pun tumpang gembira. Dia bila dah lawa ni, naik satu tingkat keyakinan pada diri kita. Yakinlah.. nak selfi ke, gelak ke, senyum ke dah tak perlu tunduk-tunduk dah. Huhu aku senyum kawan-kawan gelakkan.. "eee! Gigi putih, muka hitam!" So aku pun bukak lah FB cari seller yang jual sabun tu. Bila aku whatsapp time tu cepat je dia balas. Layanan pun baik walaupun semua ayat copy paste je. So aku pun terus beli kat dia and harap dapat bimbingan daripada dia nanti bila dah dapat sabun tu. Pagi tu aku balik rumah dalam pukul 11, adik aku kata parcel dah sampai. Dalam hati aku terlintas "awalnya abang posmen hantar?" Seriously.. hampir kesemua parcel yang aku dapat semuanya belah petang. Ni pagi-pagi dah buat kerja. Memang the best lah abang posmen ni! ^_^
Dapat je apalagi, terus pakai lah! Tapi aku tak inform akak tu dulu. Sebab nak ambik gambar bagai. Haha aku pernah jadi seller, so aku tahu review yang bergambar tu lah yang menarik. So masa mula-mula bukak tu, terkejut lah jugak. "Kecil je rupanya sabun ni", kata aku. And adik aku pun ada tegur, memang dalam video dan gambar tu nampak kecil. It just that harga dia yang macam tak kena. Besar saiz tu, pada harga RM50 sekotak. Aku beli 2 so dapat lah free postage. Aku ada tanya kat akak tu, kalau jadi agen harga berapa? Dia kata RM300++ untuk 10 kotak. So kiraan aku dapatlah RM30++ untuk satu kotak. Banyak jugak untung yang diorang dapat dari jual sabun ni. Haih.. ni lah kalau seller orang melayu. Aku pun masa tu macam "tak pelah.. rezeki diorang". Nak dijadikan cerita, first week aku pakai tu muka aku memang gatal-gatal gila. Kering semacam je kulit aku. Sampai keluar bintik-bintik merah. Sampai aku yang sebelum ni tak bermoisturizer dah bermoisturizer disebabkan sabun tu. So aku pun search kat internet pasal sabun gluta ni. Aku search yang english version punya. Kalau nak harap yang malay version punya blog sikit dan jarang yang merungkai keburukan produk ni. Nak-nak kalau tu blog malaysia. Baik semacam je review diorang. Sometimes aku tertanya jugak. Adakah diorang diancam untuk tak dedahkan keburukan sesuatu produk ni? So baca punya baca.. oh.. diorang kata sabun gluta ni memang akan mengeringkan kulit, memang akan bagi gatal-gatal tu kalau kulit terlampau kering (Kulit aku memang jenis kering pun), akan berlaku iritasi kalau tertinggal sisa pada kulit ( ni memang ada tulis kat box dia). So bila ingat balik, masa first-first aku bukak sabun tu. Adalah gatal pergi letak sabun tu kat muka. Mula-mula nak bau je. Tapi sebab sabun tu warna pink, haha ingat kalau letak kat pipi boleh guna jadi pipipink gitu. Tau tak pipipink tu apa? Korang ni..*_* itu blusher yang asyallie pakai tu lah.. jangan cakap asyallie pun korang tak kenal. -_-!! Jadi mungkin sebab perangai gatal aku yang awal-awal tu lah bagi effect sampai seminggu weh baru hilang! Tu pun nasib pakai moisturizer, face mist dan sebagainya. Minggu kedua tu pun masih ada merah-merah lagi kat muka, cuma dah kurang sikit lah. Tu lah.. gatal lagi! Tapi seingat aku aku dah basuh bersih dah muka aku. Tapi maybe sebab aku tak tonyoh masa basuh tu, menyebabkan serbuk sabun tu ada melekat sikit-sikit kat muka aku. Jangan kecam aku.. huhu.. aku pun tak sangka benda ni jadi. Adik aku siap perli lagi, tu lah.. yang nak buat pipipink sangat siapa suruh! Itukan sabun, bukan blusher!
K, 2 bulan berlalu. Aku potong kecil-kecil sabun tu. So tahan lah dalam 2 bulan. 1 bulan cuma guna 1-2 bar kecil tu. Satu bar besar tu (kecil je) boleh dapat 4 bar kecil. Nak potong kecil lagi pun boleh. Tapi sabun ni mudah ada serpihan sisa-sisa sabun. Macam pecah-pecah gitu. So terpulanglah pada korang kan nak besar mana. Ni dah cukup kecil dah aku rasa. Uqasha potong dua je tau. "Satu untuk muka, satu untuk badan" kata dia. Aku guna satu bar kecil tu untuk muka dan badan. Haha
Kesan! Kesannya ofkos lah putih! Tak adelah putih sangat macam kertas A4 tu. Tapi cerah. Hah korang paham kan maksud cerah. Maknanya kulit muka aku dah sama macam kawan-kawan aku yang lain.  COKLAT CERAH! ^_^ Tak adalah down lagi lepasni. Insya allah. And aku harap pun kalau diorang ajak selfi ke apa lepasni nampaklah muka aku. (Ada yang sanggup potong sebab ada aku je. Dah lah kat ujong belakang! Kau siap crop lagi, kejam tau perbuatan kau tu! ><)
Tapi pasal sabun gluta ni.. tak kisah lah korang pakai jenama apa pun kan. Blog orang-orang putih tu pun ada cakap, yang kalau kita stop, warma kulit kita akan kembali seperti asal atau kurang cerah sikit. So aku pun try. Actually sabun aku hilang masa tu. Aku potong kecil-kecil simpan dalam bekas cincin kakak aku. Dia ni.. dah kahwin. Cincin pakai, kotak dia buang. So daripada tak pakai better aku guna. Tapi tu lah.. Allah memang nak aku nampak kot kesan kalau aku stop pakai sabun ni. Tak jadi apa pun, muka tak naik jerawat pun macam sabun thailand tu. (Aku tak pernah pakai lagi eh produk thailand, tapi dah banyak feedback yang aku tengok tak elok.) Cuma tulah.. kulit muka aku jadi gelap sikit. Tak nampak dah "keputih-putihan" tu. Nampak coklat but still coklat cerah. Tak hitam macam dulu k. Hah so tu lah review aku. Kalau nak putih, better makan dan pakai di luar. Ni tips dari sorang blogger orang putih tu. Umur dia lebih muda dari aku, tapi dah ramai dah followers blog dia. Dia memang nasihatkan pakao sabun pemutih ni kalau nak putih. Sebab tak guna guna iv ke, supplement ke kalau kulit putih dari dalam tapi gelap di luar akibat daki, kulit mati, sunburn dan sebagainya. Selain sabun, kalau nak lebih organik, korang boleh try guna scrub kopi. Aku dah cuba. Memang kulit glowing bersih. Cuma lambat sangat nak putih tu. Untuk aku yang memang kulit gelap ni, tak ada tanda-tanda nak putih kalau guna scrub. Glowing yes, fair no.
So sekian itu sahaja cerita aku kalini. Actually aku ada pakai produk lain jugak selepas tu dan masa aku di sekolah menengah. Cumanya some of the product is just good for acne. Not for whitening. So nanti baca blog aku lagi ye. Terima kasih. ^_^

Comments

  1. And now yr skin dh cerah ke guna Carmela soap...? I pun baru guna but my skin jd kering bersisik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I guna 2 kotak je.. cerah lah sekejap.. tp lepas lama tak pakai..warna kulit gelap balik.. lepastu I guna Kojiesan Soap.. sabun dari philipina.. bagus kesannya.. lagi cepat dari carmela.. organik jgak.. harga pun lagi murah lah..
      I beli yg box kecil.. dalam dia ada 2 sabun (besar lagi dari carmela) harganya RM35 je include postage. I potong kecil2.. tak ada serpihan pun mvm carmela.. kering mmg kering.. you kena pakai moisturizer.. i pun tngah mencari moisturizer yg cpt serap dan water based.. ni dah 8 bulan I pakai kojiesan n baru habis 1 setengah kotak je

      Delete
    2. Nak tanye, kojiesan berkesan putih tak? :) sebab dari dulu lagi teringin nak cuba hehe

      Delete
    3. Hai, maaf lambat reply. Busy sikit lately.. sabun tu saya masih guna sampai sekarang. Memang berkesan, ramai kawan2 tanya saya pakai apa tiap kali ambil gambar dengan diorang. Cuma, sabun ni agak kering, tapi dija pakai moisturizer. Boleh je kalau nak try, dah banyak jual kat shoppe dan lazada. tp atleast try 4 bar utk nampak kesannya.

      Delete
    4. Nak tanya .. awak pakai set ke..

      Delete
  2. Produk yg utk acne tu produk apa ea?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts